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 Sujet du message: How do I break in my new engine?
 Message Publié: 03 Juin 2008, 08:08 
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Connu
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Inscrit le: 10 Jan 2007, 00:21
Messages: 60
Localisation: Suède
It is soon time to start the engine of my Bagheera after 15 years of stand still. The engine is renovated, pistons are new and the cylinders have new bores. All bearings are new, the crankshaft is polished and the camshaft is new. All channels for water and oil are clean. In fact it is a new engine.
My question:
How do I break it in?
What type of motoroil should I use?
When do I make the first change of oil?
Do I drive on full gas or low revs?
When can I use it as a normal car?
I would appreciate any suggestions, I am sure there are many different ideas on how to do this! :D
Thank You!
Lasse
Automatic Babel Fish translation
Il est bientôt temps de mettre en marche le moteur de mon Bagheera après 15 ans de pour se tenir toujours.
Le moteur est rénové, les pistons sont nouveaux et les cylindres ont de nouveaux alésages. Tous les roulements sont nouveaux, le vilebrequin est poli et l'arbre à cames est nouveau. Tous les canaux pour l'eau et l'huile sont propres.
En fait c'est un nouveau moteur.
Ma question:
Comment est-ce que je la casse dedans ?
Quel type de motoroil est-ce que je devrais employer ?
Quand est-ce que je fais la première vidange d'huile ?
Est-ce que je conduis sur le plein gaz ou revs bas ?
Quand est-ce que je peux l'employer comme voiture normale ? J'apprécierais toutes les suggestions, je suis sûr qu'il y a beaucoup de différentes idées de la façon faire ceci !
Merci!

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Bagheera X 1980 AX555...( and 8 Citroën )

lasse@matra.se


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 Message Publié: 03 Juin 2008, 09:58 
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Pilier de comptoir
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Inscrit le: 31 Oct 2005, 20:50
Messages: 1399
Localisation: Kassel / Allemagne
well, i hope that you won't break the engine now that it's like new ;-)
no, just a joke, but break in was translated as break down by babelfish :D

i'd say: the first ~2.ooo km only up to 4.ooo revs. first change of oil after ~1.ooo km. after 2.oookm you can use it as usual.


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 Message Publié: 03 Juin 2008, 23:54 
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Inscrit le: 26 Mai 2008, 19:25
Messages: 2895
Localisation: Pays noir.
Hi Lasse,
I'd say
- don't use synthetic oil, at least for the first oil change.
- Change oil after 500 - 1000 km and filter it to see if metalic particles get through.
- Then change interval as normal
- Drive gradually at higger rev, over 5000 km but with some small duration of rev increases above your self imposed limit.
Did you also change the camshaft bearings ?
I'm interrested to know this.

Regards


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 Message Publié: 04 Juin 2008, 19:08 
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Inscrit le: 10 Jan 2007, 00:21
Messages: 60
Localisation: Suède
Hi,
and thanks for the tips. I´ll use mineral oil and change oil and filter after 500 - 1000 km.
It will be hard to drive nice and slow, but I suppose that´s the best way do it :?
I want the engine to break in, not break down :D
Yes, I had the camshaft bearings changed by the same shop that polished the crankshaft.

The camshaft is new as well as the lifters and cam followers.

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Bagheera X 1980 AX555...( and 8 Citroën )

lasse@matra.se


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 Message Publié: 04 Juin 2008, 21:00 
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Inscrit le: 26 Mai 2008, 19:25
Messages: 2895
Localisation: Pays noir.
Nice !

Can we ask you about the total cost ?


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 Message Publié: 07 Juin 2008, 16:41 
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Connu
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Inscrit le: 10 Jan 2007, 00:21
Messages: 60
Localisation: Suède
Lui! a écrit:
Nice !
Can we ask you about the total cost ?


The new parts for the engine - pistons, bearings, camshaft etc , plus the work I could not do myself - polishing the crankshaft, new cylinder bores etc - cost ~ 700 ? :-(

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Bagheera X 1980 AX555...( and 8 Citroën )

lasse@matra.se


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 Message Publié: 07 Juin 2008, 17:25 
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Inscrit le: 26 Mai 2008, 19:25
Messages: 2895
Localisation: Pays noir.
Considering that it is new, it's not that much.

He is wonderfull and I can tell you that some are jealous


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 Sujet du message:
 Message Publié: 07 Juin 2008, 18:19 
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Inscrit le: 27 Jan 2005, 23:24
Messages: 8937
Localisation: pays des cigognes
Lui! a écrit:
Considering that it is new, it's not that much.
He is wonderfull and I can tell you that some are jealous


TU m'étonnes ..... (comme c'est moi que tu vises ... :o ) je serais aussi content de tout retrouvez pour 700 euro ... :)


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 Sujet du message:
 Message Publié: 07 Juin 2008, 22:23 
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Inscrit le: 26 Mai 2008, 19:25
Messages: 2895
Localisation: Pays noir.
Lasse, my friend Aiemac seems to be ready to order you another engine ..


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 Sujet du message:
 Message Publié: 08 Juin 2008, 14:25 
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Connu
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Inscrit le: 10 Jan 2007, 00:21
Messages: 60
Localisation: Suède
:D

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